Is Tsu sociaal netwerk de redding van de muziekindustrie

Is Tsu sociaal netwerk de redding van de muziekindustrie

Met toestemming vertaald uit ‘An Eye-Opening Look into the New Tsu Social Network‘ door Neal Schaffer.
Afbeedingen en bron zie: Tsunl.nl
Is Tsu sociaal netwerk de redding van de muziekindustrie

Hoe kan ik Lid worden van Tsu?

Heel simpel: Ga naar Tsu en gebruik mijn naam “BerriePelser” als invite/uitnodiging

Tsu sociaal netwerk

Er is veel te doen geweest de laatste tijd over het nieuwe Tsu sociaal netwerk, je hebt er inmiddels vast wel iets over gehoord, ofwel in berichten als “Why you might not like Tsu” ofwel van uitnodigingen van (social media) vrienden om je in te schrijven op tsu ofwel van het bericht in de New York Times: “The Social Network That Pays You to Friend.”

“Dus…. ik kan hiermee geld verdienen?” Niet zo snel…

De overweldigende teneur die me opviel in diverse andere social media is dat Tsu een groot MLM (Multi-level marketing) systeem zou zijn en dat mensen er alleen op zitten om geld te verdienen en niets geven om hun merk of hun vrienden. Voordat ik hierop in ga, wil ik, voor diegenen die nog niet aangemeld zijn bij Tsu, iets uitleggen over wat Tsu nu echt is, in gewone mensentaal en gebruikmakend van mijn eigen ervaring op Tsu als voorbeeld zodat je zelf een beslissing kunt nemen over het wel of niet deelnemen aan dit nieuwe sociale netwerk. Alle screenshots zijn van mijn eigen Tsu account en genomen op de dag van het schrijven van dit stuk: 12 november 2014. Ik geef je hierbij volledig inzicht en transparantie zodat jezelf een mening kan vormen over dit sociale netwerk.

Wat is Tsu Sociaal Netwerk nu precies?

Tsu is een sociaal netwerk. Punt. Net als op andere sociale netwerken kun je vrienden toevoegen, mensen volgen, foto’s, video’s, links en andere informatie plaatsen, privéberichten sturen naar andere leden en zoeken naar mensen of onderwerpen uit jouw interessegebied zodat je die kunt volgen. Visueel heeft heeft het een estetisch prettig uiterlijk (naar mijn mening althans) waarin foto’s en video’s er heel mooi uitzien. Voor een ‘nieuw’ sociaal netwerk dat net een maand oud is, heeft het verassend veel functionaliteiten en zelfs al een mobiele app. Het blaast het andere ‘nieuwe’ sociale netwerk ‘Ello‘ direct aan de kant wat dit betreft.

Als Tsu zo nieuw is, hoe kan hun sociale netwerk zo goed ontwikkeld zijn?

Het Tsu netwerk is gelanceerd met een investering van $7 millioen door Sancus Capital Prive en had al gelijk een sterrencast bestaande uit George Michael (middels zijn nonprofit kunst ‘Goss-Michael Foundation‘), LeAnn Rimes, 50 Cent, Miami Heat’s Luol Deng, olympisch kampioen Doc Patton, de Environmental Media Association en entertainment bedrijf SBE Entertainment die hielpen met lanceren van het netwerk.

In welke sociale netwerk functionaliteit voorziet het Tsu Sociaal Netwerk?

Tsu heeft een uitgebreide en unieke functionaliteit die andere sociale media niet bieden aan hun gebruikers. Opgesomd zijn dit:

  1. Visueel ‘rijke’ berichten Je kunt aan bovenstaande afbeelding zien dat het Tsu sociale netwerk je een eenvoudige manier biedt om zowel een titel toe te voegen die in vette letters verschijnt (heb ik nog niet op andere sociale netwerken gezien), als de mogelijkheid om te schakelen tussen het plaatsen van een bericht voor het hele publiek of alleen voor vrienden alsoo het delen van het bericht op andere netwerken zoals Facebook of Twitter. Het is eenvoudig om een mooi opgemaakt artikel te plaatsen.
  2. Andere sociale media duidelijk gelinktTsu stelt je in staat om eenvoudig je andere sociale netwerken te koppelen aan jouw account. Ze worden redelijk prominent getoond op jouw profielpagina. Je hoeft dus niet door allerlei tabs te zoeken als je meer over iemand of iets wil weten. Tsu beseft dat ze niet de enige spelers zijn in het veld en helpen je om je andere digitale netwerken te promoten.
  3. Meten is wetenWaar het Tsu sociale netwerk echt in uitblinkt is het aanbieden van statistieken op zowel macro niveau (zie afbeelding boven) als micro niveau (zie afbeelding onder) zodat je beter zicht krijgt in hoeveel bezichtigingen (views) jouw profiel krijgt en hoeveel views, likes en commentaren elk bericht afzonderlijk oplevert. Ik heb nog maar 400 volgers, dus je kunt een idee krijgen van de bovenste afbeelding dat er meer Tsu gebruikers zijn dan je denkt. Dit geeft je niet alleen een idee van de potentiele ROI (return on investment) van de totale interactie op tsu maar je kunt hiermee ook meer je berichtgeving op maat plaatsen nu je weet wat het Tsu publiek aanspreekt.

Vertel me meer over hoe mensen geld verdienen op dit netwerk

De visie van Tsu is dat de deelnemers op het netwerk recht hebben op hun deel van de advertentie inkomsten die gegenereerd worden door hun berichten en inhoud (content) die ze toevoegen aan het netwerk. Zoals de oprichter van Tsu, Sebastian Sobczak zegt in het artikel in de New York Times: alle content makers, en dat zijn alle sociale gebruikers, zouden royalties moeten krijgen van het commerciele gebruik van hun afbeelding, hun likes en hun werk. Tsu heeft een algoritme gecreëerd die de advertentie inkomsten verdeeld over zijn gebruikers. In onderstaande afbeelding wordt uitgebeeld hoe die royalties verdeeld worden:

  • 10% gaat naar Tsu zelf
  • 50% van de 90% die overblijft (dus 45% van het totaal) gaan naar diegene die content plaatst
    De overige 45% wordt verdeeld tussen de persoon die de ‘content creator’ heeft aangebracht bij Tsu (in termen van Tsu is de content creator in dit plaatje het kind van diegene die hem aangebracht heeft) en de persoon die de ‘vader’ heeft aangebracht, de grootouder en tenslotte de overgrootouder etc.

Met andere woorden: er zijn twee manieren om jouw activiteiten in centjes om te zetten op Tsu: door content te creëren en door mensen via jouw account aan te laten melden en hopen dat ze ook actief worden op Tsu. Helaas is het juist dit zieltjes werven aspect dat tegen Tsu lijkt te werken omdat het een negatieve associatie heeft. Aan de andere kant is het een goede manier van Tsu om een groot en sterk netwerk van propagandeurs op te bouwen die het netwerk in de markt zetten.

Wat is een Tsu familieboom?

Om iedereens verdiensten te berekenen houdt Tsu bij wie wie uitnodigt en dit is voor iedere deelnemer te zien in zijn eigen famlieboom. In tegenstelling tot Ello of Pinterest, die begonnen met beperkte uitnodigingen, staat Tsu toe om deel te nemen zolang ze zich via iemand anders aanmelden. Zodra je naar iemands Tsu profiel gaat en je daar aanmeldt wordt je het ‘kind’ van die persoon. Hierboven zie je dat 72 mensen zich via mijn profiel hebben aangemeld en dat zij zelf ook weer een netwerk van in totaal 1.961 mensen hebben opgebouwd. Hiermee krijg ik mijn aandeel in de verdiensten die zij genereren door het plaatsen van foto’s, verhalen en filmpjes (content).

Voordat je nu denkt dat ik opweg ben om milionair te worden, lees dan nog even door hoeveel mijn account op Tsu nu werkelijk oplevert.

Dus als mensen Tsu bij jou introduceren, sturen ze een link naar hun profiel. De inhoud van iemands profiel kan niet bekeken worden zonder lid te worden van het sociale netwerk, wat nog een manier is, naast de schare ambassadeurs die Tsu heeft, om mensen lid te laten worden.

Wie zit er zoal op?

Als je kijkt naar de lijst met mensen die onderdeel waren van de start van Tsu in combinatie met de mensen die hun digitale activiteiten wel in geld omgezet willen zien, heeft Tsu early adopters gevonden in atleten (Dominique Wilkins, Ottis Anderson, Tyreke Evans), musici en professionals uit de muziekindustrie (Guns N’ Roses, Wu Tang Clan, Clive Davis, Wade Bowen, Mr Fromm, Adam Anders, LL Cool J, Afrojack) creativelingen (Darren Rowse – ProBlogger, Joel Comm), Internet/affiliate/MLM marketeers, en frequente social media gebruikers.

Wie heeft er het meest baat bij?

Terwijl de Internet/affiliate/MLM marketeers het hardst roepen om Tsu aan de man te brengen, zijn diegene die het meest baat hebben bij Tsu de beroemdheden (musici, atleten) die het aan zich heeft weten te binden. Omdat ik zelf voor een beroemdheid heb gewerkt besef ik maar al te goed dat zij continue op zoek zijn naar manieren om hun beroemdheid in geld om te zetten en de oude manier om dat te doen in hun branche werkt al niet meer.  Dat dit vooral voor de muziekindustrie zo werkt zie je in de Kickstart waarin Amanda Palmer geld opgehaald heeft bij haar fans en aan het feit dat er muzikanten zijn die een maandelijks bedrag vragen aan hun fans zodat ze lid kunnen worden van privé online communities, als aanvulling op hun fanclubs.  In Japan rekenen en ontvangen schrijvers geld voor het schrijven van wekelijkse nieuwsbrieven of podcasts. Voor atleten is Tsu een manier om hun merk invloed te vergroten en om een fan schare op te bouwen voor als ze stoppen met hun sport. Meedoen aan een sociaal netwerk dat daadwerkelijk geld in het laadje brengt door jezelf digitaal te profileren is een van de aantrekkelijkste manieren om met je fans in contact te zijn.

Waarom zou je je aanmelden?

Tsu is een nieuw sociaal netwerk, dus als je van pionieren houdt is Tsu wellicht interessant voor jou omdat er een hele nieuwe online gemeenschap gevormd wordt. Omdat deze gemeenschap (op moment van dit schrijven) nog geen maand oud is, zie je dat de meeste gesprekken over Tsu zelf gaan, net zoals bij de eerste dagen van Ello of  Google Plus.

Het aantal deelnemers is nog miniscuul vergeleken bij andere sociale netwerken. Je kunt Tsu uitproberen om mensen met dezelfde interesses te ontmoeten. Je kunt in ieder geval, gezien de sterrencast die Tsu aangetrokken heeft, de groei van het netwerk in de gaten houden terwijl je er op zit.

Vind je dat ik mijn netwerk moet overladen met uitnodigingen voor Tsu?

Als je besloten hebt om lid te worden van Tsu ben je wellicht geneigd om jouw netwerk te overladen met uitnodigingen voor Tsu. Tenzij je veel vrienden wil verliezen raad ik je aan om dat niet te doen. Schrijf berichten op jouw sociale netwerken omdat andere mensen een uitnodiging nodig hebben om mee te kunnen doen, en vraag of ze jouw profiel willen bezoeken als ze interesse tonen. Deel jouw Tsu berichten ook op Twitter en Facebook, maar plaats niet steeds hetzelfde op jouw sociale netwerken, gebruik je gezonde verstand. Ben je benieuwd wie van jouw vrienden al op Tsu zitten, kijk dan eens in deze populaire Tsu groep op Facebook. Met meer dan 2000 leden is dit wellicht de makkelijkste manier om te kijken welke bekende gezichten je kunt bevrienden of volgen.

Hoe kan ik hier geld verdienen?

Lees hier verder: Tsunl.nl

 

Door | 2017-06-14T14:19:41+00:00 december 19th, 2014|Categorieën: Social Media|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Is Tsu sociaal netwerk de redding van de muziekindustrie

About the Author:

Mijn naam is Berrie Pelser, sinds 1999 mede eigenaar van: https://www.ber-art.nl - Ber|Art Visual Design V.O.F. Van webdesign toen, is ons bedrijf nu uitgegroeid tot een full service bureau voor complete onderhouden zakelijke internetsites die we hosten in onze eigen veilige en snelle cloud-omgeving. We zijn gespecialiseerd in WordPress, WebShops, zoekmachine- optimalisatie, social media integratie en social media strategie.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten